Absoluuttinen Nollapiste -keskustelualue

• Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
  • Päätaso
  •  » Yleinen
  •  » Tommia novellikokoelmissa (Valhe & viettelys, Maailma on sun...)

#1 16.4.2014 11:20

J.A.
sivuston ylläpitäjä
Nimi: Juhani Anttila

Tommia novellikokoelmissa (Valhe & viettelys, Maailma on sun...)

Helsinki-kirjat julkaisi v. 2011 novellikokoelman "Valhe & viettelys - tarinoita pettämisestä". Tommilta on mukana novelli "Venenäyttely". (Tämä on nyt viimeinkin päivitetty sivulle http://absoluuttinennollapiste.fi/bandi/tommi/ .) Helsinki-kirjojen nettisivut näyttävät kadonneen verkosta, mutta blogikirjoituksia löytyy joitakin.

Erjan lukupäiväkirjan mukaan "Venenäyttely on taitava kuvaus pienen pojan maailmasta, samanaikaisesti hauska ja riipivän surullinen". Novellikokoelman otsikko on väljä: "pettää voi puolison lisäksi myös oma isä, muisti tai koko maailma". Liimatan tekstistä kirjoittaja jatkaa vielä: "Poikien puhetapa on minulle vieras, mutta silti vakuutuin dialogin autenttisuudesta; ihan varmasti pojat ovat joskus 80-luvulla jonkin kaupungin jossain lähiössä kerrostalon pihalla puhuneet juuri näin!"

Kirjan novellit:

Muotokuva / Riku Korhonen
Perro negro / Tiina Raevaara
Kirje Lethelle / Pasi Ilmari Jääskeläinen
Itkevä samettiruusu / Tuija Välipakka
Keltainen sade / Asko Sahlberg
Rouva Uljanovitch / Leena Parkkinen
Venenäyttely / Tommi Liimatta
Pankkiirin hevonen / Tiina Lymi

Sinisen linnan kirjasto -blogissa kirjoitetaan mm:

Tommi Liimatan Venenäyttely puolestaan on realistinen tarina, jossa eläydytään pienten poikien seikkailujen täyttämään, mutta myös julmaan maailmaan. Aikuiset unohdetaan välillä koko päiväksi, mutta he ovat yhtä kaikki tärkeitä ja heihin kohdistuu odotuksia. Nuorten henkilöiden kuvaus ja dialogi on Liimatan novellissa taitavaa, ja pienet arkiset tapahtumat kätkevät taakseen paljon surua, pettymystä ja häpeää.

Kaiken voi lukea! -blogissa puolestaan:

Tommi Liimatta oli minulle entuudestaan tyystin tuntematon kirjailija. Hänen novellissaan Venenäyttely on pääosassa muutama alakoululaispoika 80-luvulla. Olen itse ollut juuri samanikäinen samana aikana, ja Liimatta onnistuukin verestämään aivan tavallisia muistoja todella mahtavalla tavalla. Tytöille tämä luultavasti on vierasta tekstiä, mutta kaupunkilaispojille sitäkin tutumpaa. Liimatan nimi nousi kertaheitolla lukulistalleni.

Tuo kirvoitti kommentin:

Linnea kirjoitti:

Jori, pakko on sanoa että kyllä tuo Venenäyttelyn meininki tytöillekin meni läpi. Tai minulle ehkä siksi koska pyörin enemmän veljeni kaveripiirin kanssa mutta yhtä kaikki. ;)

Blogin kirjoittaja kirjoitti:

Venenäyttelyssä minua alkoi ihmetyttää se, että ovatko pojat joka paikassa noin samanlaisia? Oli helppo kuvitella tapahtumapaikaksi oma lapsuudenympäristönsä, ja niin se arvatenkin on muillakin, vaikka Liimatta itse on tietääkseni kotoisin aivan eri puolelta maata.

Kirjautunut ulos

#2 22.8.2014 11:18

J.A.
sivuston ylläpitäjä

Re: Tommia novellikokoelmissa (Valhe & viettelys, Maailma on sun...)

Tammi julkaisi viime keväänä antologian Maailma on sun - tarinoita nuoruudesta. Tommilta on siinä mukana 8-sivuinen teksti "Selänkääntäjä", joka perustuu hänen 17-18-vuotiaana kirjoittamaansa päiväkirjaan.

En ole nähnyt tuota vielä.

Kirjautunut ulos

#3 25.9.2014 14:38

J.A.
sivuston ylläpitäjä

Re: Tommia novellikokoelmissa (Valhe & viettelys, Maailma on sun...)

Tammi julkaisi viime keväänä antologian Maailma on sun - tarinoita nuoruudesta. Tommilta on siinä mukana 8-sivuinen teksti "Selänkääntäjä", joka perustuu hänen 17-18-vuotiaana kirjoittamaansa päiväkirjaan.

En ole nähnyt tuota vielä.

Luin novellin kesällä. Se on mainio! Suosittelen kaikille Nollapisteen/Liimatan teksteistä ja historiasta kiinnostuneille. Ote:

http://absoluuttinennollapiste.fi/bandi/artikkeliskannaukset/selankaantaja-ote.jpg

Kirjautunut ulos

• Päätaso
  •  » Yleinen
  •  » Tommia novellikokoelmissa (Valhe & viettelys, Maailma on sun...)

Keskustelualueen ns. alatunniste (footer)

Softana PunBB 1.2.19